“Το τσεκούρι”
ή «ο θάνατός σου, η ζωή μου..»
Stage, Τετάρτη 21.30
... μια προφητική ταινία...
Le couperet. Γαλλία, 2005. Σκηνοθεσία: Κώστας Γαβράς.
Σενάριο: Κώστας Γαβράς, Ντόναλντ Γουέστλεϊκ.
Ηθοποιοί: Χοσέ Γκαρσία, Κάριν Βιαρ, Ζορντί Μονφίλ, Ούλριχ Τουκούρ, Ολιβιέ Γκουρμέ.
122’
Ενας άνεργος οικογενειάρχης, πρώην στέλεχος μιας μεγάλης βιομηχανίας, μετατρέπεται σε serial killer για να συντηρήσει την οικογένειά του σ' ένα συγκλονιστικό πολιτικό θρίλερ.
Ο Κώστας Γαβράς είναι ένας από τους λιγοστούς εκείνους, Ευρωπαίους ή μη, σκηνοθέτες που, συνεπείς στις αρχές τους, εξακολουθούν, στη συγκεκριμένη περίπτωση μέσα από τη μορφή του θρίλερ, να γυρίζουν ταινίες με κοινωνικά και πολιτικά θέματα. Ετσι, μετά το «Αμήν» που αναφερόταν στο ρόλο της Καθολικής Εκκλησίας στην περίοδο του χιτλερικού φασισμού, ο Ελληνας σκηνοθέτης στρέφεται στα κοινωνικά αδιέξοδα της σύγχρονης, χωρίς ηθικές αρχές, κοινωνίας μας, όπου η ανεργία οδηγεί σε ακραίες καταστάσεις, οδηγώντας το άτομο είτε στην τρέλα είτε στο έγκλημα.
Λόγω περικοπών ο Μπρουνό της ταινίας, υψηλόβαθμο στέλεχος μιας χαρτοβιομηχανίας, ύστερα από 15 χρόνια άψογης συνεργασίας, απολύεται. Αισιόδοξος στην αρχή, ο Μπρουνό συνεχίζει να ψάχνει για δουλειά, ύστερα όμως από τρία χρόνια ανεργίας, συνειδητοποιεί ότι πρέπει να βρει γρήγορα μια λύση για να μπορέσει να συντηρήσει την οικογένειά του. Ετσι, αφού εντοπίσει τους υποψήφιους για τη νέα θέση που διεκδικεί, αρχίζει να τους εξοντώνει έναν έναν...
Ο ήρωας της ταινίας δεν είναι ο συνηθισμένος παρανοϊκός serial killer των ταινιών τρόμου, αλλά ένας φυσιολογικός, απελπισμένος άντρας που οι κοινωνικές συνθήκες τον μετατρέπουν σε δολοφόνο κατ' εξακολούθηση, ένα είδος σύγχρονου κυρίου Βερντού που, όπως και ο ήρωας του Τσάπλιν, προσπαθεί, μέσα σε αντίξοες, απάνθρωπες συνθήκες, να προστατέψει την οικογένειά του φτάνοντας στο έγκλημα, τη στιγμή που η ίδια η κοινωνία αποδύεται σε πολύ πιο φριχτά και μεγαλύτερης κλίμακας εγκλήματα. Ενας Βερντού αδέξιος αρχικά στις δολοφονίες του, σταδιακά πιο σίγουρος και αποτελεσματικός, με τον Χοσέ Γκαρσία να τονίζει άλλοτε την τραγική κι άλλοτε την κωμική πλευρά του, ενώ ταυτόχρονα προσπαθεί να κρατήσει την αξιοπρέπειά του. Ο Γαβράς φτιάχνει μια μαύρη, σατιρική κωμωδία, ταυτόχρονα πολιτικό θρίλερ, τοποθετώντας τον ήρωά του σ' ένα συγκεκριμένο κοινωνικό περιβάλλον και καταγράφοντας με λεπτομέρεια την απρόσωπη πόλη στην οποία κινείται ο Μπρουνό, αντιπαραθέτοντας την εικόνα μιας δήθεν ευημερίας μ' εκείνη της ανεργίας και την κατάντια των ανθρώπων που οδηγούνται σε ακραίες λύσεις, ορισμένοι ακόμη και στην αυτοκτονία.
0 σχόλια:
Αφήστε το σχόλιό σας εδώ...